چگونگی استفاده‌ی موثر از پاورپوینت در کلاس‌های آموزش روانشناسی و مشاوره
کد مقاله : 1004-CNF
نویسندگان
پرستو صالحی *
آموزش کودکان استثنایی، دانشکده تخصصی، دانشگاه فرهنگیان،سنندج،ایران
چکیده مقاله
نرم‌افزار پاورپوینت یکی از ابزارهای مورد استفاده در کلاس‌های آموزشی است. هدف پژوهش ارائه‌ی راهکارهایی برای استفاده موثر از نرم‌افزار پاورپوینت در کلاس‌های آموزش مشاوره و روانشناسی می‌باشد. گردآوری داده‌ها با استفاده از روش اسنادی-کتاب‌خانه‌ای و مشاهده مستقیم صورت گرفت. روش دستیابی به یافته‌ها به‌شیوه‌ای تحلیلی با استفاده از ترکیب موضوعات در دو زمینهی استفاده‌ی موثر از پاورپوینت و اصول روانشناسی و یادگیری می‌باشد. برای این منظور، منابع مختلفی در رابطه با استفاده از پاورپوینت در کلاس‌ها و اصول یادگیری و روانشناسی مورد مطالعه قرار گرفت همچنین پاورپوینت‌های مختلف به صورت مستقیم و در موقعیت مشاهده شد. سپس قسمت‌هایی از دانش روانشناسی و اصول یادگیری که در آموزش به‌وسیله‌ی پاورپوینت تاثیر گذاراند بررسی شد. با تحلیل و ترکیب مطالب گردآوری شده، تعدادی راهبرد در رابطه با افزایش کارایی نرم‌افزار پاورپوینت در کلاس‌های آموزشی ارائه گردید. یافته‌های به‌دست آمده در دو بخش ارائه شد: راهبرد‌های مربوط به محتوای متن و راهبردهای مربوط به ویژگی‌های بصری در اسلایدهای پاورپوینت
کلیدواژه ها
پاورپوینت، توجه، کلاس‌های آموزشی، روانشناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر