شیوه صحیح مدیریت کلاس درس (کلاس مداری) |
کد مقاله : 1015-CNF |
نویسندگان |
محمدباقر نصیری * پردیس شهید بهشتی زنجان |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر به روش مروری- کتابخانهای است که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر درآمدهاست. هدف این مطالعه بررسی شیوه مدیریت صحیح کلاس درس انجامگرفته است. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی SID، scholar G و موتور جستجوی گوگل بهدستآمده است؛ که نتایج بهدستآمده نشان دادهاند، امروزه باوجود ایجاد تغییرات عمیق در نظام آموزشوپرورش و تغییر در سیاستها و برنامهریزیهای آموزشی، بعضی از معلمان در رویارویی با مسائل و مشکلات آموزشی فاقد تواناییهای لازم و اساسی هستند و از روشهای قدیم و مهارتهای سنتی و انفرادی برای ادارهی کلاس خود استفاده کنند. همین امر باعث کندی شکلگیری فرایند یاددهی- یادگیری و آسیبپذیری امر آموزش شده است. تحقیقات بیشمار نشان دادهاند، بعضی از مشکلات اخلاقی و اجتماعی نوجوانان ما حاکی از جذاب نبودن محیط مدرسه و کلاس درس و کشمکشهای اینگونه دانشآموزان با معلمان و درنتیجه افت تحصیلی آنان بوده است. لذا وجود مدیریت کارآمد معلمان و ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگیهای فراگیران باشد، لازمهی جامعهی امروزی و راه گشای بسیاری از مشکلات نوجوانان است. بعضی عقیده دارند، مدیریت کلاس درس فقط با حفظ نظم و انضباط کلاس قابلطرح است، اما مدیریت کلاس درس سخنی بس فراتر از آن است. |
کلیدواژه ها |
مدیریت کلاس، انضباط، کنترل کلاس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |