بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان ریاضی از راهبردهای افزایش انگیزه در آموزش الکترونیکی
کد مقاله : 1021-CNF
نویسندگان
فاطمه گودرزی *1، بهروز قلائی2
1مدرسه شهیدکاظمی
2شهید باهنر
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص راهبردهای افزایش انگیزه در آموزش الکترونیکی درس ریاضی است. سعی شد تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک معلمان از راهبردهای افزایش انگیزه در آموزش الکترونیک پرداخته و نشان دهیم که این مشارکت‌کنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به راهبردهای افزایش انگیزه در آموزش الکترونیکی دارند. روش پژوهش، روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تأویلی است؛ به منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه کیفی نیمه‌ساختارمند استفاده شد. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، پس از انجام 12 مصاحبه با معلمان ـ که عمدتاً معلمان باسابقه، دارای گرایش تحصیلی آموزش ابتدایی بودند ـ اشباع داده‌ها حاصل شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از روش استروبرت و کارپنتر (2015) استفاده شد. تحلیل عمیق دیدگاه‌های معلمان، موجب شناسایی و دسته‌بندی عوامل در سه حیطه معلم، محیط و دانش آموز گردید. از مهمترین نشانگرهای شناسایی شده مؤثر بر افزایش انگیزه در حیطه معلمان می‌توان به روش‌های تدریس، انعطاف پذیری زمان، افزایش آگاهی معلم، در اختیار بودن کلاس‌های خصوصی، تغییر محتوا، نحوه بازخود، در حیطه محیط به نقش فضا، مکان و خانواده، در حیطه دانش آموز توجه به طرح‌واره تدریس، در اختیار بودن یافته‌های علمی و از بین رفتن استرس و اضطراب از یادگیری ریاضی اشاره کرد. کنکاش در مستندات پژوهشی و روایت‌های معلمان نشان داد که راهکارهای موجود، انگیزه دانش آموزان را نسبت به یادگیری ریاضی افزایش داده است و به عبارتی تمام راهبردهای مذکور به بهبود عملکرد یادگیرنده منجر می‌شوند.
کلیدواژه ها
ادراک از ایجاد انگیزه، راهبردهای افزایش انگیزه، آموزش الکترونیک ریاضی، پژوهش کیفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی