فرصتها و تهدیدهای مشاوره تحصیلی برخط: یک مطالعه پدیدارشناسی |
کد مقاله : 1026-CNF |
نویسندگان |
مصطفی محمدزاده1، حامد میبودی *2، محمدعلی کاملان2 1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی فرصتها و تهدیدهای مشاوره برخط تحصیلی پرداخته است. این مطالعه در چارچوب روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناختی انجام گرفته است. در این روش برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه عمیق استفاده شده است. مشارکتکنندگان ۶ نفر از مشاوران تحصیلی ناحیه ۶ شهر مشهد بودهاند که بر مبنای ملاکهای نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از شیوه هفت مرحلهای کلایزی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش، شامل ۴ مضمون و ۱۱ زیرمضمون است: ۱- چالشهای مختص دانشآموزان (۲ زیرمضمون؛ جدی نگرفتن موضوع، عدم آشنایی با بستر مجازی) ۲- چالشهای مختص مشاوران (3 زیرمضمون؛ بههمخوردن زندگی شخصی و شغلی، عدم اعتماد والدین، تولید محتوا) ۳- چالشهای مشترک بین مشاوران و دانشآموزان (۳ زیرمضمون؛ هزینهها (داشتن ابزار مناسب نظیر گوشی هوشمند و اینترنت)، عدم ارتباط چهرهبهچهره، اختلال اینترنت) ۴- فرصتهای مشاوره برخط (۳ زیرمضمون؛ کاهش هزینههای حمل و نقل، پاسخگویی سریع، رضایت دانشآموزان از مشاور مدرسه). |
کلیدواژه ها |
مشاوره برخط، تجربه زیسته، مدرسه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |