بررسی کیفیت تدریس درس خودآگاهی چیست با رویکرد درس پژوهی |
کد مقاله : 1027-CNF |
نویسندگان |
سیده مژده سبحانی *1، عادل سلیمانی2 1دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید صدوقی کرمانشاه 2دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید صدوقی |
چکیده مقاله |
هدف کلی پژوهش کیفی حاضر که با رویکرد درس پژوهی مشارکتی انجام شده است؛ بررسی کیفیت تدریس درس خودآگاهی چیست با رویکرد درس پژوهی کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم میباشد. تیم درس پژوهی در این تحقیق، داده ها را از طریق مشاهده و مصاحبه غیرساختارمند طی دو مرحله طراحی آموزشی و اجرا مورد نقد و بررسی قرار دادند تا دادهها به اشباع نظری برسند. در مرحله اول تدریس با روش تدریس سخنرانی، بارش فکری با مشارکت دانش آموزان صورت گرفت. بعد از نقد و بررسی تدریس اول، اصلاحاتی بر روی طرح درس اعمال شد. در تدریس دوم علاوه بر استفاده از روش تدریس ساختن گرایی 5 مرحله ای، چیدمان کلاس با مشارکت گروهی دانش آموزان بهینه شد. جامعه آماری تحقیق ۴۰ دانش آموز در دبیرستان دخترانه متوسطه اول شهید قدوسی واقع در شهرستان کرمانشاه، استان کرمانشاه می باشد. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کدگذاری های متعارف انجام گرفت و دارای تعداد 93 کد باز و ۲۰ کد محوری و ۳ کد گزینشی می باشد. نتایج نشان داد مهارت فنی که شامل سواد علمی معلم، روش تدریس، ارزشیابی، ابزار آموزشی، مهارت آموزشی معلم، مهارت کلامی معلم، زبان بدن، مهارت کلاسداری معلم، مدیریت زمان، محیط آموزشی، کنترل کلاس می شود و مهارت انسانی نظیر ارتباط گیری اولیه، تعامل دانش آموزان، تشویق کردن، ایجاد انگیزه و اشتیاق، مهارت عاطفی، رعایت عدالت، خودکنترلی و همچنین مهارت ادراکی که شامل قوه و درک زیبایی شناسی، آگاهی از سطح درک دانش آموزان می شود؛ در تسهیل یادگیری درس فوق الذکر تاثیرگذار هستند. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی_ توسعه حرفه ای _ کتاب تفکر و سبک زندگی_ مهارت های سه گانه مدیریت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |