بررسی کیفیت تدریس درس من کیستم با رویکرد درس پژوهی
کد مقاله : 1029-CNF
نویسندگان
ریحانه غفاری *
آموزش مشاوره و راهنمایی / دانشگاه فرهنگیان / پردیس شهید صدوقی / کرمانشاه/ ایران
چکیده مقاله
هدف کلی از انجام پژوهش حاضر تسهیل یادگیری درس من کیستم کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم در دبستان حجر بن عدی است که با رویکرد درس پژوهی و نوع کیفی- مشارکتی صورت گرفته است . درس پژوهی حاضر با مشارکت 3 نفر از همکاران و در دو تدریس برای دو گروه 27 نفره از کلاس های پایه هفتم ، صورت پذیرفته است . داده های پژوهش حاضر به کمک مشاهده توسط اعضای تیم جمع آوری شده تا به اشباع نظری رسد .با توجه به اهمیت و ضرورت هویت یابی نوجوانان تصمیم گرفته شد تا این مفهوم به یادگیرندگان با روشی موثر آموزش داده شود . با مشورت با اعضای گروه ، طرح درس اولیه با الگوی بارش فکری و پرسش و پاسخ از دانش آموزان و روش سخنرانی صورت پذیرفت و به اجرا درآمد. پس از نقد و بررسی اولیه توسط اعضای تیم ، در تدریس دوم از الگوی فعال تدریس 5E استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی نقاط ضعف و قوت تدریس های اول و دوم در قالب 85 کد دسته بندی شدند . در مرحله بعد 85 کد پس از حذف و ادغام در 10 دسته کدهای محوری دسته بندی شده و در سه مقوله کلی تری با عنوان کدگذاری گزینشی قرار گرفتند . همچنین نتایج نشان داد که مهارت های مدیریت فضای آموزشی ،مهارت های انسانی و مهارت های آموزشی بر افزایش یادگیری موثرتر دانش آموزان ، روحیه همکاری ، مشارکت و اشتیاق برای آموختن در دانش آموزان تقویت میشود .
کلیدواژه ها
درس پژوهی ، توسعه حرفه ای ، کیفیت یادگیری ، تفکر و سبک زندگی هفتم، خودآگاهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر