تسهیل یادگیری درس زندگی با طعم پختگی کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی
کد مقاله : 1036-CNF
نویسندگان
مهدیه تحسینی دادگر *، عادل سلیمانی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش حاضرکه از نوع کیفی بوده که با رویکرد مشارکتی انجام شده است، تسهیل درس زندگی با طعم پختگی کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی پایه دوازدهم است. جامعه آماری پژوهش حاضر 15 دانش آموز دختر متوسطه دوم دبیرستان صدیقه کبری(س) واقع در ناحیه 2 استان کرمانشاه می باشد. داده های پژوهش حاضر به کمک مصاحبه نیمه ساختارمند و مشاهده مستقیم توسط اعضای تیم پنج نفره درس پژوهی در دو مرحله نقد، بررسی و جمع آوری گردید تا داده ها به اشباع نظر برسد. بدین گونه که در فرایند اجرای درس پژوهی در دو مرحله تدریس با روش های پرسش و پاسخ و ساختن گرایی، طرح درس و اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به بررسی های انجام شده که از سوی اعضای تیم صورت گرفت، نقاط ضعف و قوتی در تدریس اول و اجرای آن توسط مجری بیان شد و پس از تجدید نظر و اصلاح نقاط ضعف و به کارگیری پیشنهادات بیان شده، تدریس دوم درس با رویکرد مشارکتی فعال و روش ساختن گرایی اجرا شد. بر اساس بررسی هایی که صورت گرفت مجموعا 168کد باز، 10کد محوری و 3 کدگزینشی حاصل شد. یافته ها نشان داد که عوامل مهارت های ارتباطی، ایجاد انگیزه، مهارت کلامی و غیر کلامی، مدیریت زمان، استفاده از روش های نوین تدریس، کلاس دارس، کاربردی کردن یافته ها، مهارت آموزشی، فضای آموزشی و در کل مهارت های انسانی و ادراکی و فنی در تسهیل یادگیری درس فوق الذکر تاثیرگذار است.
کلیدواژه ها
کلیدواژه ها: درس پژوهی، توسعه حرفه ای معلمان، مدیریت خانواده و سبک زندگی، روش تدریس ساختن گرایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی