تسهیل یادگیری درس ارتباطات فرهنگی در دانش آموزان پایه دوازدهم انسانی |
کد مقاله : 1037-CNF |
نویسندگان |
نرگس ابوالمحمدی شریف آباد *1، عادل سلیمانی2 1آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شهید صدقی کرمانشاه ایران 2اموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شهید صدوقی کرمانشاه ایران |
چکیده مقاله |
هدف کلی پژوهش حاضر که با رویکرد درس پژوهی مشارکتی انجام شده است تسهیل یادگیری درس ارتباطات فرهنگی کتاب تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم انسانی می باشد جامعه آماری تحقیق 2 گروه از دانش آموزان که گروه اول 40 نفر و گروه دوم20 نفر از دانش آموزان مدرسه چمران شهرستان کرمانشاه استان کرمانشاه است با توجه به اینکه درس ارتباطات فرهنگی و یادگیر ی آن در تمام طول عمر افراد در زمینه زندگی شخصی و اجتماعی آنها اهمیت و کارایی بالایی دارد .تیم درس پژوهی در این تحقیق داده ها را از طریق مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند طی دو مرحله در قالب دو تدریس اول و دوم مورد نقد و بررسی قرار دادند تا داده به اشباع نظری برسند با تعوجه به اینکه تدریس اولیه دارای نقطه ضعف هایی بود پس از جلسه نقد و بررسی اول یکسری تغییرات در طرح درس دوم اعمال شد و تدریس دوم بر مبنای رویکرد دانش آموز محور و مشارکت فعال سازماندهی و اجرا شد .فرایند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کدگذاری های متعارف انجام شد و تعداد 65 کد باز 6 کد محوری که شامل مهارت های آموزشی ،مهارت های کلاسداری ،استفاده از ابزار های یادگیری ،موقعیت فیزیکی کلاس ،موقعیت عاطفی ،مشارکت و تعاملات کلاسی و 3 کد گزینشی شامل مهارت های حرفه ای معلم ،عوامل سخت موثر در تدریس ،عوامل نرم موثر در تدریس است. نتایج نشان داد عوامل(محوری و گزینشی)در تسهیل یادگیری فوق الذکر اثر گذار است. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی -توسعه حرفه ای-کتاب تحلیل فرهنگی-کیفیت آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |