تسهیل یادگیری درس ارتباطات فرهنگی در دانش آموزان پایه دوازدهم انسانی
کد مقاله : 1037-CNF
نویسندگان
نرگس ابوالمحمدی شریف آباد *1، عادل سلیمانی2
1آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شهید صدقی کرمانشاه ایران
2اموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شهید صدوقی کرمانشاه ایران
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش حاضر که با رویکرد درس پژوهی مشارکتی انجام شده است تسهیل یادگیری درس ارتباطات فرهنگی کتاب تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم انسانی می باشد جامعه آماری تحقیق 2 گروه از دانش آموزان که گروه اول 40 نفر و گروه دوم20 نفر از دانش آموزان مدرسه چمران شهرستان کرمانشاه استان کرمانشاه است با توجه به اینکه درس ارتباطات فرهنگی و یادگیر ی آن در تمام طول عمر افراد در زمینه زندگی شخصی و اجتماعی آنها اهمیت و کارایی بالایی دارد .تیم درس پژوهی در این تحقیق داده ها را از طریق مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند طی دو مرحله در قالب دو تدریس اول و دوم مورد نقد و بررسی قرار دادند تا داده به اشباع نظری برسند با تعوجه به اینکه تدریس اولیه دارای نقطه ضعف هایی بود پس از جلسه نقد و بررسی اول یکسری تغییرات در طرح درس دوم اعمال شد و تدریس دوم بر مبنای رویکرد دانش آموز محور و مشارکت فعال سازماندهی و اجرا شد .فرایند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کدگذاری های متعارف انجام شد و تعداد 65 کد باز 6 کد محوری که شامل مهارت های آموزشی ،مهارت های کلاسداری ،استفاده از ابزار های یادگیری ،موقعیت فیزیکی کلاس ،موقعیت عاطفی ،مشارکت و تعاملات کلاسی و 3 کد گزینشی شامل مهارت های حرفه ای معلم ،عوامل سخت موثر در تدریس ،عوامل نرم موثر در تدریس است. نتایج نشان داد عوامل(محوری و گزینشی)در تسهیل یادگیری فوق الذکر اثر گذار است.
کلیدواژه ها
درس پژوهی -توسعه حرفه ای-کتاب تحلیل فرهنگی-کیفیت آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر