بررسی کیفیت تدریس درس مطالعه و یادگیری پایه هفتم متوسطه با رویکرد درس‌پژوهی
کد مقاله : 1043-CNF
نویسندگان
پرستو کاظمی *1، عادل سلیمانی2
1آموزش راهنمایی و مشاوره، پردیس شهید صدوقی شهر کرمانشاه
2مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید صدوقی کرمانشاه.
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش کیفی حاضر که با رویکرد درس‌پژوهی مشارکتی انجام شده‌است، تسهیل یادگیری درس مطالعه و یادگیری کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم می‌باشد. جامعه‌آماری تحقیق 36 نفر دانش‌آموز مدرسه شهید قدوسی مقطع متوسطه اول واقع در شهرستان کرمانشاه، استان کرمانشاه است. تیم درس‌پژوهی در این پژوهش داده‌ها را از طریق مشاهده و مصاحبه نیمه‌ساختارمند، طی دو مرحله طراحی آموزشی و اجرا مورد نقد و بررسی قرار دادند تا داده‌ها به اشباع برسند. فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط کدگذاری متعارف انجام‌‌شد و تعداد 95 کد باز، 13کد محوری و 4 کد گزینشی استخراج‌شد. نتایج نشان داد که شایستگی‌های حرفه‌ای معلم شامل: مهارت‌های آموزشی، مهارت کلاسداری، مهارت ارتباطی، مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ، مهارت‌های مدیریتی تدریس، نظیر: فعالیت‌های پیش از تدریس، هماهنگی و زمانبندی، ارزشیابی و عوامل سخت موثر بر تدریس، شامل: فضای آموزشی و مواد آموزشی و همچنین عوامل نرم موثر بر تدریس، نظیر: خودکنترلی و موقعیت عاطفی، در تسهیل یادگیری فوق‌الذکر اثرگذار است.
کلیدواژه ها
درس‌پژوهی، توسعه‌ی حرفه‌ای، تفکر و سبک زندگی، روش تدریس تلفیقی، مطالعه و یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی