تسهیل یادگیری درس آداب و مهارت های زندگی رسانه ای کتاب تفکر و سبک زندگی |
کد مقاله : 1044-CNF |
نویسندگان |
حسنی ابوالمحمدی *1، عادل سلیمانی2 1دانشگاه فرهنگیان شهید صدوقی کرمانشاه 2دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید صدوقی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که با رویکرد مشارکتی انجام شده است. بدین گونه که در فرایند اجرای درس پژوهی در دوبار تدریس با روشهای پرسش و پاسخ، الگوی کاوشگری و ساختن گرایی دادهها، با روش مشاهده مستقیم و مصاحبه نیمه ساختار مند پس از تدریس بخش دوم از کتاب مدیریت تفکر سبک زندگی با عنوان آداب و مهارتهای زندگی رسانهای و فناورانه در مدرسه محمد فرزایی واقع در استان کرمانشاه (ناحیه 3) جمع آوری و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. پس از اجرای درس پژوهی با روش های ذکر شده و تدوین طرح درس و با توجه به بررسی های انجام شده توسط اعضای تیم، نقاط قوت و ضعف در تدریس اول و اجرای آن بیان شد و پس از تجدید نظر و اصلاح نقاط ضعف و بکارگیری پیشنهادات بیان شد، تدریس دوم با رویکرد مشارکت فعال دانش آموزان و روش ساختن گرایی اجرا شد. بعد از رسیدن به اشباع نظری یافتهها توسط کدگذاریهای متعارف باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 92 کد باز، 18 کد محوری، و 4 کد گزینشی حاصل شد؛ یافتهها نشان داد که عواملی همچون شایستگیهای معلم، عوامل بیرونی موثر بر تدریس، مهارت استفاده از ابزار در تدریس و مهارت انسانی معلم در تسهیل یادگیری درس فوق الذکر اثر گذار است. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی؛ توسعه حرفه ای ؛ فناوری های پیشرفته؛ روش تدریس ساختن گرایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |