تسهیل یادگیری درس آداب و مهارت های زندگی رسانه ای کتاب تفکر و سبک زندگی
کد مقاله : 1044-CNF
نویسندگان
حسنی ابوالمحمدی *1، عادل سلیمانی2
1دانشگاه فرهنگیان شهید صدوقی کرمانشاه
2دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید صدوقی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که با رویکرد مشارکتی انجام شده است. بدین گونه که در فرایند اجرای درس پژوهی در دوبار تدریس با روش‌های پرسش و پاسخ، الگوی کاوشگری و ساختن گرایی داده‌ها، با روش مشاهده مستقیم و مصاحبه نیمه ساختار مند پس از تدریس بخش دوم از کتاب مدیریت تفکر سبک زندگی با عنوان آداب و مهارت‌های زندگی رسانه‌ای و فناورانه در مدرسه محمد فرزایی واقع در استان کرمانشاه (ناحیه 3) جمع آوری و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. پس از اجرای درس پژوهی با روش های ذکر شده و تدوین طرح درس و با توجه به بررسی های انجام شده توسط اعضای تیم، نقاط قوت و ضعف در تدریس اول و اجرای آن بیان شد و پس از تجدید نظر و اصلاح نقاط ضعف و بکارگیری پیشنهادات بیان شد، تدریس دوم با رویکرد مشارکت فعال دانش آموزان و روش ساختن گرایی اجرا شد. بعد از رسیدن به اشباع نظری یافته‌ها توسط کدگذاری‌های متعارف باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 92 کد باز، 18 کد محوری، و 4 کد گزینشی حاصل شد؛ یافته‌ها نشان داد که عواملی همچون شایستگی‌های معلم، عوامل بیرونی موثر بر تدریس، مهارت استفاده از ابزار در تدریس و مهارت انسانی معلم در تسهیل یادگیری درس فوق الذکر اثر گذار است.
کلیدواژه ها
درس پژوهی؛ توسعه حرفه ای ؛ فناوری های پیشرفته؛ روش تدریس ساختن گرایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی