چالش‌ها و راهکارهای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس از نگاه مشاوران
کد مقاله : 1052-CNF
نویسندگان
مجتبی محمدی جلالی فراهانی *1، احمد عباسی دره بیدی2
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. دبیر آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد اصفهان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر فهم چالش‌ها و راهبردهای خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس از نگاه مشاوران است. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی است. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختارمند و روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند از میان مشاوران مدارس شهر نجف آباد اصفهان و شهر اراک انجام گردید. در نهایت با مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختارمند با 14 نفر اشباع نظری حاصل شد و تحلیل مصاحبه‌ها با استفاده از الگوی کلایزری (1978) و روش تحلیل مضمون انجام گرفت. پس از استخراج مفاهیم و دسته بندی موضوعی 4 مضمون اصلی و 16 مضامین فرعی در زمینه چالش‌ها و 4 مضمون اصلی و 15 مضامین فرعی در حیطه راهکارها شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد که چالش‌های متعددی فراروی مشاوران در ارائه خدمات در مدارس وجود دارد، که با راهکارهای نامبرده می‌توان ضمن برطرف سازی موانع، به درک بهتر نقش و جایگاه مشاوران و کاهش آسیب‌های با بهره‌مندی از دانش و مهارت آنان در میان دانش آموزان حمایت‌های لازم در جهت تأثیرگذاری بیشتر مشاوران در تحقق برنامه‌های آموزش و پرورش در سطح گسترده را فراهم ساخت.
کلیدواژه ها
مشاوران مدارس، خدمات راهنمایی و مشاوره، پدیدارشناسی، چالش‌ها، راهبردها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی