تسهیل یادگیری درس خویشتن داری در کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم
کد مقاله : 1055-CNF
نویسندگان
نادیا قنبری *1، عادل سلیمانی2
1دانشجوی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان شهرستان کرمانشاه
2مدرس دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش کیفی حاضر که با رویکرد درس پژوهی مشارکتی انجام شده است ، تسهیل یادگیری درس خویشتن داری کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هشتم می باشد.جامعه آماری تحقیق 34 نفر از دانش آموزان مدرسه شهید شمشادیان شهر کرمانشاه می باشد. تیم درس پژوهی در این تحقیق داده ها را از طریق مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند طی دو مرحله طراحی آموزشی و اجرا مورد نقد و بررسی قرار دادند تا داده ها به اشباح نظری برسند.فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کدگذاری های متعارف انجام شد،و تعداد40 کد باز ، 8 کد محوری و 3 کد گزینشی نتایج نشان داد عوامل (گزینشی و محوری)در تسهیل یادگیری فوق ذکر اثرگذار است.مهارت خویشتن داری از جمله نیاز های هر فردی برای زندگی در اجتماع است.نیاز به این مهارت با وارد شدن به دوره ی بلوغ و جامعه بیشتر محسوس می شود .
بنابراین بر آن شدیم که با استفاده از شیوه های نوین و خلاق آموزش و بهره گیری از روش بارش فکری و روش اعضای تیم ، و تقویت مهارت های ارتباطی خود و همچنین به کارگیری مواد و وسایل آموزشی کاربردی و متنوع یادگیری دانش آموزان را از این درس بهبود ببخیشم و سعی کردیم ضعف یادگیری دانش آموزان در این درس را برطرف کنیم . نتیجه آن شد که دانش آموزان با علاقه ی بیشتری به درس گوش داده و فعال بودن آن ها در کلاس موید آن بود که درس را به خوبی فرا گرفته اند.
کلیدواژه ها
درس پژوهی ، توسعه حرفه ای ، کیفیت آموزشی ، کتاب تفکر و سبک زندگی ، خویشتن داری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر