نگاهی به برنامه درسی همدلانه در نظام آموزشی ایران
کد مقاله : 1062-CNF
نویسندگان
سعیده افضلی *1، فرزانه تکبیری2
1رئیس گروه اجرای فعالیت های پژوهشی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان
2فرد حقیقی
چکیده مقاله
همدلی به عنوان یکی از ارزش های والای انسانی و مفاهیم مهم و ارزشمند در جامعه اسلامی و نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی پرداختن به آن و آموزش مهارت همدلی به دانش آموزان بعنوان یک امر کاملا مهم و ضروری؛ ملموس و محسوس بنظر می رسد. این پژوهش با هدف نگاهی به برنامه درسی همدلانه در نظام آموزشی ایران تبیین شده است و از روش تحلیل کتابخانه‌ای و اسنادی که در زمره تحقیقات کیفی است استفاده شده است. برای این منظور مقاله‌ها، پژوهش‌ها، و مطالب مرتبط با « برنامه‌درسی همدلی» و «همدلی» جستجو شدند و در نهایت پس از فیش‌برداری و یادداشت برداری از آن ها، نتایج زیر احصا گردید. در واقع برنامه درسی همدلانه باید بعنوان بستر و زمینه ای درکل مقاطع و نظام آموزشی و تربیتی کشور وجود داشته باشد. روش‌های تدریس متناسب برای تقویت مهارت همدلی را می‌توان به تمامی روش‌های تدریس که مبتنی برکارگروهی، پروژه های گروهی، فعالیت هنری مانند نمایش و تئاتر، گردش علمی فعالیت های اجتماعی و کارهای مشارکتی و روش‌هایی که در آن دانش آموز فعال باشد. اما در نظام آموزشی به این امر توجه چندانی نشده است ونتایج این بی‌توجهی نیز کاملا در فضای جامعه مشهود است. با توجه به تاثیرات همدلی درتمامی ابعاد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی انسان‌ها، باید نظام تعلیم وتربیت به موضوع همدلی به‌طور ویژه نگاه کند وباید کودکان جامعه‌ی ما این مهارت را آموزش ببینند. مسؤولان نظام آموزش وپرورش باید تدابیری بیاندیشند تا تمامی معلمان را در تمامی مقاطع تدریس، به فن آموزش همدلی مسلط نمایند.
کلیدواژه ها
برنامه درسی- برنامه درسی همدلانه- نظام آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر