بررسی تجارب زیسته مشاوران مدارس شهر اراک از هدایت تحصیلی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1068-CNF
نویسندگان
کتایون حمیدی زاده *
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته مشاوران مدارس از هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است. به همین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. از میان مشاوران مدارس شهر اراک، در سال تحصیلی 1401-1402 با روش نمونه‌گیری هدفمند 15 نفر انتخاب شدند. با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان‌یافته جمع اطلاعات صورت گرفت و با کدگذاری‌های باز و محوری تجزیه‌وتحلیل داده انجام شد. نتایج به دست آمده در 3 مضمون اصلی (بعد مشاوران، بعد دانش‌آموزان، بعد دستورالعمل‌ها و قوانین) و در 12 مضمون فرعی قرار گرفتند. در بعد مشاوران 5 مضمون فرعی شامل: شناخت از شرایط جامعه، شناخت مشاغل، توانمندی در نیازسنجی دانش آموزان، آگاهی از شرایط اختصاصی فردی و خانوادگی دانش‌آموزان، آگاهی‌بخشی در فرایند هدایت تحصیلی شناسایی شدند. در بعد دانش‌آموزان مضامین عدم ثبات نگرش و علاقه، عدم آینده‌نگری، عدم خودآگاهی به دست آمد. در بعد قوانین مضامین شامل: عدم هماهنگی سازمان‌های آموزشی در انتخاب رشته، ابهام در سؤالات هدایت تحصیلی، ناکارآمدی آزمون‌های هدایت تحصیلی و محدودیت انتخاب به دلیل عدم توزیع نیروی انسانی؛ به دست آمد.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: مشاوران مدارس، تجربه‌ی زیسته، هدایت تحصیلی، پدیدارشناسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی