شناسایی چالش های برنامه کارآموزی از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان واحد اراک |
کد مقاله : 1081-CNF |
نویسندگان |
فاطمه عموجانی *1، سکینه توانا اشتیانی2، مهتاب عموجانی3 1معاون دبستان شهر اراک،ایران 2آموزگار دبستان شهر اراک،ایران 3معاون اداره کل بهزیستی استان مرکزی،ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش شناسایی چالش های برنامه کارآموزی از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان واحد اراک بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و با تأکید بر روش دلفی انجام شد به این صورت که در بخش کیفی، مشارکت کنندگان از میان کارشناسان در زمینه کارورزی و مشاوره، انتخاب شدند و مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. در مرحله دوم، گویه ها در اختیار همان افراد قرار گرفت تا درجه اهمیت گویه ها را مشخص کنند. گویه هایی که درجه اهمیت بالاتری داشتند و توافق خبرگان بالاتر بود حفظ و بقیه حذف شدند و به این ترتیب بر اساس مدل سه شاخگی، پرسشنامه 30 سوالی محقق ساخته در مقیاس لیکرت بدست آمد. جامعه آماری اساتید و دانشجویان کارورزی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان اراک بود که به منظور تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. تعداد 16 نفر استاد کارورزی مشاوره و تعداد 56 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون تی یک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد با توجه اینکه سطح معناداری 001/0 بدست آمد و این مقدار ازخطای 01/0 کمتر می باشد، بنابراین از نگاه مدرسان و دانشجویان کارآموزی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان چالش های این برنامه در حد بالایی بود. در این میان، چالش های حیطه ساختاری، محیطی و فرایندی به ترتیب بیشترین چالش های برنامه کارآموزی رشته مشاوره معرفی شدند. |
کلیدواژه ها |
چالش ، کارآموزی، مدل سه شاخگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |