اصول و مبانی اخلاق تدریس و مشاوره در اسلام و نقش آن در ناهنجاریها با رویکرد اخلاق کاربردی |
کد مقاله : 1086-CNF |
نویسندگان |
علی پیرهادی *1، مریم رستگار2، مریم رستگار3 1هیِئت علمی 2گروه معارف اسلامی 3مدرس گروه معارف |
چکیده مقاله |
در دنیای امروز، با توجه به مشکلات پیچیدهی امروزی که حلّ آنها نیازمند تخصص، تجربه و آگاهی است و همچنین دستیابی به نتیجة مناسب در فعالیتهای فردی، اجتماعی و به خصوص آموزشی، و.... نیازمند مشورت با افراد آگاه، متعهد و دلسوز است؛ بدین ترتیب، آموزش تمامی رشتههای علمی به تدریس و مشاوره گره خورده است؛ شاید بتوان گفت ملموسترین حرفه، تدریس است؛ چراکه تقریبا همهی انسانها به نحوی درس، تدریس و مشاوره را با عنوان شاگرد یا معلم لمس کردهاند بیشک بهرهوری و کمال تدریس با اخلاق طنیده است و بدیهی است اسلام به عنوان دین مکارم اخلاق، در این راستا دارای دیدگاه و نقطه نظر است. این نوشتار در پی توصیف و تبیین اصول و مبانی اخلاق تدریس و مشاوره از دیدگاه اسلام و سپس بررسی برخی ناهنجاریها و تعارضات احتمالی تدریس با رویکرد اخلاق کاربردی است که نتیجهی آن ارجاع ناهنجاریها به اصول و حل آن در امر تدریس و مشاوره به روشهای اخلاق کاربردی جهت بهرهوری هر چه بهتر در امر تدریس و مشاوره است. توجه به این مطلب، بستر مقدمی در مشاوره و راهنمایی است که برخی نکات آن به عنوان راهکار عملی در مشاوره و راهنمایی کاربرد عینی دارد. |
کلیدواژه ها |
اصول و مبانی؛ اخلاق؛ تدریس؛ مشاوره؛ راهنمایی؛ ناهنجاری؛ اخلاق کاربردی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |