بررسی نقس مشاوره‌ای معلم
کد مقاله : 1090-CNF
نویسندگان
جواد ولی‌زاده *
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، اراک، ایران.
چکیده مقاله
امروزه با توجه به صنعتی شدن دنیا و تغییر سبک زندگی و پیچیده‌تر شدن روابط انسانی، انسان‌ها در مقایسه با گذشته با مشکلات و مسائل متعددی مواجه‌اند. دانش‌آموزان نیز در طول تحصیل خود با مشکلات تحصیلی، رشدی، رفتاری، عاطفی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی زیادی رو به‌رو هستند که از آن رنج می‌برند و اینجا است که ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی در محیط‌های آموزشی ضرورت پیدا می‌کند. در این میان معلم با نقش مشاوره‌ای خود می‌تواند در کمک به دانش‌آموزان مفید باشد. منظور از نقش مشاوره‌ای معلم استفاده از فنون مشاوره برای بهبود آموزش، روابط میان معلم، دانش آموزان و والدین، و افزایش کیفیت و کارایی مهارت‌های معلمی با ماهیت مشاوره است. معلم در نقش مشاوره‌ای خود در چهار بخش تحصیلی، شغلی، خانوادگی و بهداشتی قادر است به دانش‌آموزان راهنمایی و مشاوره دهد. نقش مشاوره‌ای معلم با پیش نیازهای آشنایی با روانشناسی رشد، آشنایی با روان‌شناسی تفاوت‌های فردی وآشنایی با روانشناسی سلامت همراه است. همچنین در فرآیند مشاوره معلم نقش‌های به هم پیوسته و خاصی نظیر شنونده یا مشاهده‌گر، ارجاع دهنده، کاشف قابلیت‌ها، آموزش دهنده و تسهیل‌گر ارتباط را بر عهده داشت.
کلیدواژه ها
معلم، دانش‌آموز، مسائل و مشکلات، نقش مشاوره‌ای، راهنمایی و مشاوره.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر